Преговарящите от Европейския парламент и Съвета стигнаха до консенсус относно нов проектен текст, регулиращ добива на петрол и газ в моретата. Както всеки консенсус и този доведе до известни отстъпки, най-голямата от които факта, че предвидените правила ще залегнат в Директива (оставяща свобода на държавите и време, за да я транспонират), а не в Регламент ( директно приложим в държавите-членки на ЕС ), както бе предложено от Европейската Комисия.
Все пак проектът поставя някои необходими правила, гарантиращи по-безопасна експлоатация на добивните платформи, както и необходимостта от представяне на гаранции от страна на операторите, че са способни да се справят с евентуални аварийни ситуации и последиците от тях. Очевидно след катастрофи подобни на Deepwater Horizon европейските институции търсят начин да намалят риска от подобна ситуация в границите на Съюза.
Ето и основните нововъведения, които се очаква да бъдат приети в най-скоро време.
Финансова отговорност
Всеки оператор трябва да гарантира, че притежава физически, човешки и финансови ресурси за да ограничи и поправи последствията от сериозен инцидент. Разрешително за проучване и добив ще бъде издавано единствено ако могат да бъдат доказани адекватни ресурси от страна на компанията, най-вече с оглед способностите за овладяване на кризисна ситуация в открито море. Една от най-важните критерии ще бъде финансовите възможности на оператора да ограничи евентуални последици, както и да възстанови нанесените щети.
Предварителен доклад и политика за справяне с основни опасности
Предприятията, пред да започнат дейността си, ще бъдат задължени да предадат на националните правителства специален доклад, описващ инсталацията за добив, основните опасности и специални правила по отношение на безопасността на работниците. Документът ще трябва да съдържа и „политики по отношения на превенцията на инциденти”, които следва да гарантират прозрачност по отношение на докладвани проблеми и консултации с заинтересовани компетентни лица що се отнася до сигурността.
Авариен план за действие
Евентуалната Директива ще създаде и задължение компаниите да представят план за действие в аварийна ситуация, който трябва да описва в детайли оборудването и ресурсите с които разполагат, както и действията, които ще се предприемат в случай на инцидент. Друга част от плана ще бъде цялостен сбор от действия за известяване на компетентните държавни органи с цел намаляване на щетите и бърза и адекватна реакция.
Паралелно и държавите-членки ще са длъжни да подготвят план за действие, покриващ всички платформи, попадащи под тяхна юрисдикция. Той ще уточнява ролята и финансовите задължения на операторите, както и ролята на компетентните органи и екипите за справяне в критична ситуация.
Очаква се проектът на Директива да бъде представен на Комитета на постоянните представители в средата на март и май месец да бъде представен в Европейския Парламент. Ако бъде приет държавите-членки ще имат три години, за да го въведат в своето законодателство.
Накрая бих искал да изразя искрените си надежди, че Европейската Комисия ще предложи подобен текст и по отношение на проучването и добива на шистов газ. Схемата, предвидена в проекта може да бъде разширена и доизкусурена, за да отговаря на спецификата на този тип газ. Например предварителните финансови и технически изисквания са добра основа, която да гарантира известна сигурност или поне най-малкото да накара компанията да се замисли дали има чисто икономически интерес да добива шистов газ или петрол, когато над нея тегне финансова опасност от обезщетения в размер на милиони долари. Предварителните планове за действия и подробно описание на оборудването, което ще се използва в сондажа също са точки заслужаващи внимание.
Все пак лично считам, че все още сме много далече от подобен вариант. А дотогава следейки отстрани какво се случва по света, ЕС ще продължава да понася икономическата ситуация, а не да я създава.