Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.05.2011 13:28 - По-чист въздух с дъх... на акциз
Автор: proenergia Категория: Политика   
Прочетен: 1089 Коментари: 0 Гласове:
1



                             В началото на този месец европейската енергийна политика отново влезе в светлината на прожекторите. От доста време насам основна тема на дискусиите не е енергийната сигурност. Не може все пак да се отрече отсъствието на всякаква оригиналност, тъй като и двата подготвителни документи на Европейската Комисия (ЕК) бяха свързани с другият любим рефрен на европейските институции, а именно декарбонизация на енергийната политика.

Както споменахме, два текста приковават вниманието на експертите- проекта за директива, която да промени данъчното облагане на енергийните продукти и публикувания на 05.05.2011г. резултат от публичните консултации за „Енергийна пътна карта 2050”. Интересното е че те доста се различават като идеи и концепция и очевидно показват разликите между методите за справяне с проблема, наречен CO2 емисии в средите на ЕК и тези на гражданското общество в Европейския съюз.

В последните месеци из брюкселските коридори, както и сред средите на компаниите произвеждащи с енергийни продукти и търгуващи с тях, витае духа на промяната. Той се изкристализира напоследък във вече пуснатия за съгласуване текст на Директива с държавите-членки на ЕС. Основната промяна е в въвеждането на нов тип данъчно облагане на енергийните продукти. В момента акцизът върху този тип стоки се формира на база количеството гориво, като за 1000л/1000кг. се заплаща определена ставка. ЕК предлага промяна в тази система, тъй като тя не отразява добре целите на ЕС свързани с намаляването на СО2 емисиите. Казано иначе европейските чиновници предлагат въвеждане на данъчна ставка, която да  бъде разделена на два основни стълба. От една страна енергийната калоричност на продукта ще бъде таксувана, а от друга ще се заплаща допълнително за продукти с високи емисии. По този начин в България например масовият бензин А95 ще поскъпне между 5-9 стотинки на литър. Шоковото увеличение обаче ще бъде за дизеловото гориво. Очаква се при сега зададените параметри в европейския текст акциза на този тип стока да се увеличи с между 20-29 стотинки на литър. Тези предложения срещнаха отпор в ЕС, като Германия твърдо им се противопостави. Българските власти засега не коментират тези въпроси, но с оглед последните събития свързани с цената на горивата, позицията им следва да е ясна.

Тези предложени от ЕК мерки са в пълно противоречие с последното публично допитване на институцията към гражданското общество, свързано с декарбонизацията на икономиката в ЕС до 2050г. Интересно е да се отбележи, че в това допитване голяма част от получените отговори са против спуснатите държавни или съюзни правила в политиката свързана с намаляването на емисиите СО2. Пазарният принцип следва да бъде основа на всяка промяна в сектора според мнозинството от получените мнения. Друг интересен момент от допитването е това, че най-големи надежди за по-зелена енергетика се възлагат не на възобновяемите енергийни източници, а на енергийната ефективност. Обществената подкрепа за всички тези мерки  трябва да е поставена на първо място е още един от интересните изводи в анкетата. Не можем да не се съгласим с тези очевидни заключения. Те ясно показват разминаванията между добрите намерения на Комисията и реалната ситуация в сектора. Ясно доказано в икономически аспект е, че държавната намеса никога не е водила до добри резултати. Увеличаването на акцизите на горивата няма да доведе до промяна в поведението на потребителите. Последното поскъпване на тези продукти е доказателство за това. Макар и консумацията да е леко спаднала заради ценовия шок напоследък, при липсата на разумна алтернатива купувачите са принудени да запазят общо взето нивата си на потребление и да намалят разходите си в друга част от потребителската си кошница.

До същото ще се стигне и при евентуално покачване на данъчното облагане на конвенционалните горива. Алтернативите като електромобилите и биогоривата все още остават сравнително скъпа опция за покриване на нуждите от енергийни продукти на пазара. По този начин повишаването на акциза ще доведе единствено до понижаване на покупателната способност на европейските граждани и съответно ще лиши от подкрепа и без това крехките устои на климатичната политика на ЕС. Решението на тази дилема се нарича енергийна ефективност. В транспортния сектор тя следва да се изрази в по-качествени горива с добавки, който намаляват разхода на горива, по-добро техническо състояние на автомобилите, разумен начин на шофиране. Не трябва да забравяме и хибридните автомобили, които до момента са оказват най-разумния метод за спестяване на енергия и намаляване на вредните емисии. Изграждането на адекватна инфраструктура също следва да бъде поставено в центъра на обсъжданията. Движението с постоянна скорост спомага за намаляване на разхода на гориво с около 15%. Това разбира се може да бъде постигнато чрез построяване на онзи тип пътища, които позволяват равномерно поддържане на скоростта, а именно автомагистрали.

Накрая не може да не споменем няколко думи за това с което започнахме. А именно сигурността на доставките като важен стълб от европейската енергийна политика. От дълго време ЕК твърди, че биогоривата,, макар и скъпа опция подпомагат независимостта на ЕС в енергийната сфера. Дори и да се съгласим с тази констатация, което е далеч от реалността с оглед на факта, че едва 4% от горивата в европейски мащаб са с биопроизход, важно е да погледнем проблема и от българска гледна точка. На пазар, който е ценово ориентиран и всеки потребител следи за най-ниската цена готови ли сме да платим скъпата цена за по-зелена и минимално енергийно зависима икономика?




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: proenergia
Категория: Политика
Прочетен: 127135
Постинги: 23
Коментари: 2
Гласове: 11
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031