Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.04.2014 13:00 - Биоетанолът мина психологическата граница от 5%
Автор: proenergia Категория: Бизнес   
Прочетен: 1982 Коментари: 0 Гласове:
0



 

            От началото на месец  март т.г. българският стандарт за качество на бензиновите горива премина в нови измерения. Според Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) от 01.05.2014г  на всички обекти за търговия на дребно ще се предлага единствено бензин със съдържание на биоетанол над 5%. В следващите две години този процент трябва да достигне 9.

 

            Какво на практика означава тези данни?

 

            Влиянието на биетанола върху бензиновите двигатели с вътрешно горене е обект на множество спорове. Провеждани са и тестове от страна на производителите на автомобили по отношение на възможността за експлоатация на по-старите модели с бензини блендирани с по-висок процент биокомпонент. Освен по-ниското си енергийно съдържание, което води до по-висок разход и корозивния ефект на тази съставка върху някои части от двигателя, въпроси възникват и изобщо около способността на някои автомобили да работят с блендирания продукт. Ясен отговор няма. Компаниите-производителки на автомобили и тяхната европейска асоциация са възприели обратния метод на работа. Съществува списък, който може да бъде консултиран, съдържащ моделите, безпроблемно работещи с бензин със съдържание на биоетанол от 5% до 10% (т.нар Е10). Този списък може да откриете тук - http://www.acea.be/uploads/publications/20120712-ALL-ACEA-SAAB-JAMA-E10-COMPATIBILITY.pdf

 

            Българският законодател е избрал странно увеличение на биоетанола през следващите години, инкорпорирано в ЗЕВИ. Въпреки остарелия автомобилен парк в страната и несигурността около ефекта на блендирания продукт от 01.05.2013 г.  бензиностанциите ще предлагат единствено бензинови продукти със съдържание на биокомпонент над 5% или с други думи ще навлезем в стандарта Е10. Наистина странно е, че няма предвидена възможност да се продава и друг тип бензиново гориво, с по-ниски стойности на биоетанол, което да осигури качествено гориво за по-старите автомобили. Петролните компании са задължени под угрозата от много сериозни глоби да продават единствено блендиран продукт,  съгласно чл.47 от ЗЕВИ.

            И макар и задължението за въвеждане на биогорива в транспорта да е част от Директива на Европейския съюз, то този текст не определя нито определени проценти, нито задължения към настоящия момент. Поради тази причини почти всички държави-членки на ЕС са забавили въвеждането на Е10. Поради комерсиалния неуспех на този продукт, други страни като например Германия, които въведоха по-рано възможността за смесване с високо съдържание на етанол, се отказаха от продажбата му.

            Отново възниква въпросът защо държавата-членка  с най-стария автомобилен парк в ЕС е решила да въведе толкова строго законодателство, по отношение на един продукт с неясни качества за потребителя?

Затова другия път когато имате проблем с бензиновите горива не обвинявайте набързо вашата бензиностанция (тя просто спазва нормативните изисквания), а прочетете упътването на автомобила си ( ако разполагате с такова) и консултирайте чл.47 от ЗЕВИ и вижте дали двигателя на колата ви е съвместим с посоченото в текста количество биоетанол. Не че и да има несъвместимост имате избор! Поне ще знаете кого да пратите по дяволите. 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: proenergia
Категория: Политика
Прочетен: 127485
Постинги: 23
Коментари: 2
Гласове: 11
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930